پتینه کاری روی گچبری

پتینه کاری روی گچبری، یک هنر دستی ارزشمند و زیبا است که با خلاقیت و تمرین به بهترین شکل و صورت خود می ‌رسد. همچنین می ‌توانید از انواع مختلف و گوناگون رنگ و ورق، جهت ایجاد اثرات منحصر به فرد و مختلف استفاده کنید. جلوه دادن و رنگ آمیزی کار، سپس در مرحله آخر پتینه کاری روی گچبری با استفاده از انواع مختلف رنگ ها و ورق ها، یک هنر دستی خلاقانه و زیبا می باشد.
پتینه کاری روی گچبری، به شما اجازه می‌ دهد تا سبک ها و طرح های خاص و منحصر به فردی را بر روی سطوح گچبری ایجاد نمایید؛ و آنها را با رنگ ها‌ و ورق های گوناگون تزئین کنید. پتینه کاری روی گچبری طراحی و پوششی هنری است که می تواند به جلوه و نمای بیشتر سقف و دیوارهای خانه شما کمک کند. در این روش، با استفاده از رنگ و بافت می توان طراحی های سه بعدی با حالت های متفاوت و خاص ایجاد نمود.

پتینه کاری روی گچبری، نقش بسیار موثری در زیبایی شناسی و ایجاد فضاهای چشم نواز، در محیط های مختلف خانه دارد و جذابیت دکوراسیون داخلی را چند برابر می کند. نکته مهم و قابل توجهی که پیش از پتینه کاری باید رعایت کنید این است که در ابتدا بایستی گچبری را به صورت حرفه‌ ای و اصولی انجام دهید. پس از آن می ‌توانید برای اجرای پتینه کاری روی گچبری، اقدامات لازم را انجام دهید.
گروه گچبری مهدوی یکی از مجموعه های حرفه ‌ای و مجرب با چندین سال سابقه در زمینه پتینه کاری روی گچبری می باشد. شما می توانید برای ارتباط با تیم متخصص مجموعه گچبری مهدوی، از طریق راه های ارتباطی موجود در وبسایت اقدام کنید. در ادامه این مقاله از گچبری مهدوی، شما را با تاثیرات ویژگی ها نکات مرتبط با پتینه ‌کاری بر روی گچبری دکوراسیون داخلی منازل، به طور کامل آشنا خواهیم کرد. گچبری سنتی با گچبری مهدوی

پتینه کاری چیست؟

پتینه گونه ای از هنر گچبری است که یک نوع پوشش خاص بر روی دیوار و سقف ایجاد می نماید؛ که این پوشش شامل صدها نوع مختلف و گوناگون می باشد. تا پیش از تجلی این هنر، تمامی هنرهای این چنینی، بر روی طرح ها و رنگ ها استوار بود و امکان ایجاد خلاقیت کمتری وجود داشت. پتینه کاری هنری است خلاقانه که حتی می توان با الهام گرفتن از ذهن خلاق و سلیقه شخصی مشتری، طرح های خاص و منحصر به فردی را اجرا نمود.
چه چیزی زیباتر و خاص تر از اجرای ایده و سلیقه شخصی برای طراحی محیط زندگی؟ هنرهای بصری جایگاه خاصی نزد مردم هنرمند و هنردوست دارند. پتینه کاری که جزء هنرهای بصری است، با ترکیب ابزار، رنگ و ذوق هنری خلق می شود. بافت هایی زیبا و چشم نواز بر روی سطوح گوناگون و مختلف، نمونه هایی از هنر پتینه کاری می باشد؛ که امروزه بیش از پیش در بین اشخاص محبوبیت پیدا کرده است. پتینه فضا و محیط زندگی را زیباتر و مهیج تر می کند و تاثیر بسزایی بر روحیه افراد خانه می گذارد.
یکنواختی در زندگی و محیط کار، سبب خستگی روحی، کسالت و بی حصولگی می شود؛ پس با بهره گیری از این هنر پرجلوه، می توان سطوح معمولی و عادی را تبدیل به آثاری هنری و بی بدیل نمود که چشم ها را به خود خیره می کند.

پتینه کاری روی گچبری

آماده سازی سطوح گچبری:

در مرحله اول پتینه کاری روی گچبری، بایستی سطح گچبری را کاملاً تمیز و یکدست کنید؛ تا از لکه‌ های چربی و گرد و غبار پاک شود.
سپس سطح گچبری را بایستی با یک رنگ پایه آکریلیک پوشانید. این کار به عنوان پس زمینه و کاور، به منظور کارهای پتینه کاری صورت می گیرد.

انتخاب ورق و برش آن:

ورق ‌های پتینه موردنظرتان را انتخاب کنید. شما می ‌توانید از ورق‌ های نقره ‌ای، طلایی، مسی و یا سایر انواع ورق ‌های فلزی استفاده کنید. با استفاده از قلم معمولی، قلم مخصوص برش ورق و یا مسواک نرم، ورق‌ ها را به اشکال دلخواه و مدنظر برش دهید.

نقش برداری بر روی ورق:

با استفاده از مداد، طرح ها یا نقش‌ ‌هایِ موردنظر را روی ورق‌ ها ایجاد کنید. می ‌توانید از طرح های مختلف هنری، حروف، شکل ‌های جمجمه، گل‌ ها و موارد دیگر نیز استفاده کنید.

چسباندن و اعمال ورق بر روی گچبری:

ورق ‌هایی که برش داده ‌اید را بر روی سطح گچبری، با چسب نرم بچسبانید. به دقت ورق ‌ها را روی گچبری قرار داده، تا بدون هیچ چین و چروکی چسبانده شوند. اجازه دهید تا چسب خشک شود؛ و ورق‌ ها به خوبی به سطح گچبری مدنظر چسبیده شوند.

رنگ‌ آمیزی:

اکنون می‌ توانید سطح ورق ‌ها و گچبری را با رنگ ‌های آکریلیک و یا رنگ ‌های روغنی، رنگ آمیزی نمایید. از صفحه تابلوهای گوناگون جهت رنگ ‌آمیزی استفاده نمایید و با طرح‌ ها و مدل های مختلف، مواد را زیبا کنید؛ تا به مراحل پایانی کارِ پتینه کاری روی گچبری برسیم.

پایان کار پتینه کاری روی گچبری و نمایش اثر:

در مرحله آخر پتینه کاری روی گچبری، پس از خشک شدن کامل رنگ ‌ها، سطح گچبری مورد نظر را با یک لاک تاپ یا لایه رزین بپوشانید؛ تا از لکه ‌ها و خش‌ ها محافظت شود و به طرح ‌ها برجستگی و جلوه بیشتری بدهد.

پتینه کاری روی گچبری سقف و دیوار

پتینه کاری روی گچبری سقف و دیوار، یکی از روش های زیباسازی بنا به حساب می آید که اجرای آن، مخصوصاً برای منازل مجلل و لاکچری کاربرد زیادی دارد. عمده این توجه به علت تغییرات متفاوت و قابل توجهی است که تکنیک پتینه کاری روی گچبری، در حس و حال فضا و محیط داخلی یک بنا ایجاد می کند.
در معماری ایرانی، سقف ها و دیوارها همواره مورد توجه قرار می گرفته اند. پتینه کاری روی گچبری دیوار و سقف، به علت امکان استفاده از نقوش و نگارهای مینیاتوری و اسلیمی، به شیوه ای کاملاً برازنده برای منازل ایرانی قابل اجرا می باشد. در ادامه این مطلب از گچبری مهدوی به جزئیات پتینه کاری روی گچبری سقف بیشتر می پردازیم.

پتینه کاری سقف چیست؟

سقف خانه ها یکی از بخش هایی است که روی دکوراسیون و زیبایی خانه نقش بسیار مهمی دارد؛ و اشخاص از روش های مختلف و گوناگونی همچون کناف کاری، پتینه کاری سقف، رنگ کردن و یا حتی نور پردازی، برای طراحی این بخش استفاده می کنند.
اگر شما وارد خانه ای شوید که دیوارها و سقف ساده و بی روحی داشته باشد؛ موجب دل مردگی شما می شود؛ به همین دلیل می توانید ابتدا گچبری سقف را انجام داده و پس از آن با روش ها و تکنیک های مختلف، پتینه کاری سقف را انجام دهید.
با استفاده از رنگ در تکنیک پتینه کاری ساختمان، پتینه کار با استفاده از یک اسفنج یا پارچه، به ایجاد یک طرح بر روی سطح رنگ کاری شده می ‌پردازد. این تکنیک و روش، برای سقف بسیار مورد پسند می باشد و افراد بسیار زیادی از این طرح استقبال کرده ‌اند.
برای سقف اتاق خواب ها و سقف های کوتاه، بهتر است از پتینه کاری با رنگ استفاده کنید؛ و برای سقف های بلند، از پتینه کاری با ورق نقره و طلا یا حتی طرح های دیگر استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که پتینه کاری از آن جایی که جزء سبک های دکوراسیون داخلی کلاسیک محسوب می شود، برای خانه ‌هایی با متراژ بالا بسیار مناسب می باشد.

انواع مختلف پتینه کاری روی سقف

پتینه کاری بر روی سقف، انواع مختلف و گوناگونی دارد؛ از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پتینه با رنگ
  • پتینه ورق نقره
  • پتینه ورق طلا
  • پتینه طرح مخمل
  • پتینه چوب

چون سقف منازل یکی از محیط های تاثیرگذار در زیبایی ساختمان به حساب می آید؛ اجرای پتینه کاری با روش های مختلف، نمای خاصی در فضای خانه ایجاد می کند. به طوری که امروزه این بخش، در طراحی دکوراسیون داخلی منازل، نقش بسزایی را ایفا می نماید. در حقیقت طراحی سقف، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین بخش های طراحی و معماری داخلی ساختمان محسوب می شود.

نحوه انجام پتینه کاری روی گچبری سقف

پیش از انجام پتینه کاری روی گچبری سقف، کناف و یا هر نوع سقف دیگری، بایستی سطح سقف را به طور کامل و با استفاده از سمباده و یا از این قبیل موارد، کاملاً صاف و یکدست کنید. سپس در مرحله بعدی به رنگ آمیزی سقف بپردازید.
اگر تا به حال نقاشی سقف و دیوارها را انجام داده باشید؛ قطعا خواهید دانست که استفاده از غلتک رنگ و یا قلم مو جهت رنگ آمیزی سقف، کار را بسیار سخت و دشوار خواهد نمود. پس بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که برای انجام رنگ آمیزی و سهولت در اجرای پتینه کاری سقف، از پمپ های رنگ استفاده کنید.
هنگامی که سقف را به طور یکدست رنگ نمودید؛ بایستی اجازه دهید تا رنگ سقف به طور کامل خشک شود.
حالا بعد از گذراندن مراحل فوق، قادر خواهید بود پتینه کاری بر روی سقف خود را شروع کنید. جهت انجام این کار، به یک اسفنج و یا پارچه نیاز خواهید داشت؛ که به وسیله آن بتوانید رنگ دلخواه را بر اساس طرح و مدل موردنظر، بر روی سطح سقف پخش کنید.
این سبک از پتینه کاری روی سقف، بسیار مرسوم است و افراد زیادی به آن علاقه مند هستند.

پتینه کاری سقف پذیرایی

سالن پذیرایی نیز یکی از مهمترین قسمت ها و بخش های فضای منزل به حساب می آید. چراکه پذیرایی از مهمان ها، اصولاً در این قسمت از منزل انجام می شود. پس به همین علت زیباسازی و طراحی سقف پذیرایی نیز باید مجلل تر از فضاهای دیگر منزل صورت بگیرد.
اگر شما از یک لوستر گران قیمت و مجلل برای سقف پذیرایی منزلتان استفاده می کنید؛ می توانید نمای سقف پذیرایی را با استفاده از روش پتینه کاریِ دور لوستری تکمیل تر کنید.
علاوه بر طرح لوستر، به تناسب طرح و رنگ پتینه با لوازم دیگر دکوراتیو پذیرایی همچون مبلمان، فرش، پرده کوسن ها و … نیز دقت کنید. جهت اجرای پتینه کاری روی گچبری سقف پذیرایی، در ابتدا بایستی سبک دکوراسیون داخلی خانه را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهید. آنگاه با توجه به محل قرار گیری لوسترها و نحوه تامین روشنایی محیط، بایستی از مناسب ‌ترین طرح های پتینه استفاده کرد. این تکنیک و روش، در سبک های گوناگون طراحی، به خصوص سبک کلاسیک، از جذابیت بی بدیل و بی نظیری برخوردار می باشد.
پتینه کاری سقف آشپزخانه نیز چون در بیشتر مواقع مقدار مساحت آشپزخانه کم است، به ندرت اجرا می شود؛ اما در صورتی که سقف آشپزخانه مرتفع و وسیع است، اجرای این روش بسته به سلیقه شخصی و بودجه مشتری، و همینطور سبک و طرح منزل می تواند اقدامی بجا و مثبت باشد. تنها توصیه می شود که جهت اجرای پتینه کاری روی گچبری سقف آشپزخانه، از طرح های ساده استفاده شود.

پتینه کاری روی گچبری دیوار پشت تلویزیون

اجرای پتینه کاری پشت تلویزیون، یکی از بهترین روش‌ های طراحی دیوار پشت تلویزیون می باشد. این روش علاوه بر اینکه از هزینه کمتر و مقرون به صرفه تری برخوردار می باشد؛ می تواند تنوع بالایی از رنگ و طرح را نیز به شما ارائه دهد. از طرف دیگر، دوام آن نسبت به سایر روش های دکوراتو و طراحی دیوار تلویزیون، بیشتر است و می توان در کمترین زمان ممکن آن را اجرا نمود. اگر دیوارتان دچار ترک خوردگی، ریختگی رنگ و… است؛ به راحتی و آسانی می توان با استفاده از این روش، ایرادات دیوار را پوشش داد.

پتینه کاری روی گچبری به سبک مدرن

این روزها دکوراسیون و طراحی مدرن، بیش از پیش طرفدار پیدا کرده است؛ و گویی تمام آلمان های دکور، در حال گذار از طرح های سنتی به سمت طرح های مدرنی است که کمتر دیده شده اند. هنر پتینه کاری نیز از این امر مستثنی نمی باشد. از ادغام تکنیک های این هنر خاص و با استفاده از طرح ها و سبک های نوین، می توان پتینه های مدرن خلق نمود؛ و از این جهت کاربردهای آن را افزایش داد.
نقوش و طرح های جدید، شامل انواع مختلف طرح های فرشته و طرح های ابر و بادی می باشد؛ که از استقبال خوبی هم برخوردار هستند. در اجرای سبک ها و طرح های پتینه کاری محدودیتی وجود ندارد و امکان پیاده سازی و اجرای آن بر روی انواع سقف ها، دیوارها و ستون ها وجود دارد.

پتینه کاری روی گچبری به سبک کلاسیک

با توجه به طرحی که در پتینه کاری مورد استفاده قرار می گیرد؛ می توان سبک خانه را به سمت دکوراسیون کلاسیک مایل کرد. سبک دکوراسیون کلاسیک، مناسب افرادیست که به طور کلی عاشق لوازم قدیمی و آنتیک می باشند؛ و از دیدن لوازم کلاسیک لذت می برند. البته این سبک از پتینه، مخصوصاً در فضاها و محیط های تجاری؛ بویژه کافه ها که بسیار تمایل دارند محیط را به هر نحوی که شده گرم و بعضاً قدیمی و سنتی نشان دهند، کاربرد دارد. این هنر خاص می تواند به راحتی دکوراسیون محیط را به سمت و سوی فضای کلاسیک و سنتی سوق دهد.

نکات مهم در رابطه با پتینه کاری روی گچبری

جهت اجرای پتینه کاری سقف، به نکات زیر توجه کنید:

تجربه و مهارت

 

انتخاب رنگ مناسب با فضا برای پتینه کاری، از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ بایستی با سبک دکوراسیون داخلی منزل و محیطی که قصد پتینه کاری بر روی آن را دارید، هماهنگی داشته باشد.

انتخاب رنگ مناسب با فضا

انتخاب رنگ مناسب با فضا برای پتینه کاری، از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ بایستی با سبک دکوراسیون داخلی منزل و محیطی که قصد پتینه کاری بر روی آن را دارید، هماهنگی داشته باشد.

قیمت و هزینه پتینه کاری روی گچبری به چه عواملی بستگی دارد

  • نوع سبک
  • ابزار مورد نیاز
  • نوع روش
  • سابقه و اعتبار فعالیت شرکت
  • متراژ و مساحت کار

جهت اجرای این تکنیک، دقت داشته باشید که مراجعه به افراد غیرحرفه ای و ناشی، می تواند هزینه های گزاف و مضاعفی را به شما تحمیل سازد. لذا توصیه می کنیم انتخاب خود را یکبار، اما اصولی انجام دهید و صرفاً از افراد باتجربه و و متخصص در این زمینه استفاه کنید.

سخن پایانی

همانگونه که پیش تر به آن اشاره شد، پتینه کاری روی گچ، یکی از مقاوم ترین، سریع ترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین روش ها و تکنیک های طراحی سقف و دیوارهای داخلی محسوب می شود. با این حال اگر این روش به وسیله اشخاص حرفه ای و متخصص انجام نشود، از نتیجه کار هرگز رضایت نخواهید داشت. توجه کنید که که پتینه کاری ترکیبی از هنر و تخصص است و باید به وسیله پتینه کاران حرفه ای و مجرب انجام شود. از طرفی روش های گوناگونی جهت اجرای پتینه بر روی دیوار و سقف وجود دارد؛ که شناخت آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.
گروه گچبری مهدوی یکی از حرفه ‌ای ترین مجموعه‌ های گچبری و پتینه کاری در ایران و شهر تهران می باشد؛ که از تجربه و تخصص بالایی در این زمینه بهره مند می ‌باشند. این مجموعه با کمک پتینه‌ کاران حرفه ای و مجرب، جدیدترین و بهترین طرح ها و سبک های پتینه را به شما ارائه می دهند. از طرفی شما می‌ توانید از کارهای این مجموعه دیدن کنید و با اطمینان بیشتری، منزل خود را به این مجموعه بسپارید.
 همچنین بازدید و مشاوره از پروژه ‌های شما توسط این مجموعه، به طور کاملاً رایگان صورت می گیرد. با استفاده از خدمات گچبری مهدوی در شهر تهران، می توانید تحولی باورنکردنی را در منازل خود ایجاد کنید. برای کسب مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر، از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت گچبری مهدوی، و یا از طریق شماره تماس 09197133807 به طور مستقیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *